Έχουν περάσει, σχεδόν, δυο εβδομάδες από τότε που απεβίωσε η επιβλητική SOPHIE στην Αθήνα, σε ηλικία 34 ετών.
Η δισκογραφική της TransgressiveRecords αναφέρει πως: «Αυθεντική στην πνευματικότητά της, είχε σκαρφαλώσει για να παρατηρήσει την πανσέληνο και από ατύχημα γλίστρησε και έπεσε. Θα είναι πάντα εδώ μαζί μας». Η SOPHIE ήταν εμβληματική μουσικός παραγωγός, DJ, τραγουδοποιός και performer.
Γεννήθηκε στην Γλασκώβη του Ηνωμένου Βασιλείου, στις 17 Σεπτεμβρίου 1986, όπου και πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της παιδικής της ηλικίας. Οι σχέσεις της με τον πατέρα της δεν ήταν και οι πιο εγκάρδιες, καθώς ήταν αρκετά ψυχρός απέναντί της, ωστόσο μερικώς, του χρωστάει την αγάπη της για την ηλεκτρονική μουσική, καθώς από μικρή ήδη ηλικία, όπως αναφέρει η ίδια σε συνέντευξή της στο Lennyletter, την πήγαινε σε rave parties και της εμφύσησε το πάθος του για την ηλεκτρονική μουσική, αναφέροντας πως αυτό είναι το μέλλον. Η καριέρα της, ως ενήλικη πλέον, ξεκίνησε με τη συμμετοχή της στην πειραματική μπάντα πολυμέσων ονόματι Motherland και το 2013 κυκλοφόρησε το πρώτο της single, με τίτλο: “Nothing More To Say“, δημιουργώντας ένα σύντομο EP, με την προσθήκη των, Eeehhh και Nothing More To Say (Dub).
Τα επόμενα δυο single της SOPHIE ήταν καθοριστικά για την καριέρα της, καθώς θα την εξέθεταν σε ένα πολύ ευρύτερο κοινό από ότι πριν. Τα Lemonade και Hard κυκλοφόρησαν τον Αύγουστο του 2014 και βρέθηκαν να κατακτούν θέσεις στα Billboard Charts. Το τραγούδι Lemonade, μάλιστα, χρησιμοποιήθηκε για διαφήμιση το 2015, της McDonald’s, και το Hard βρέθηκε στις κορυφαίες λίστες της περιόδου στα περιοδικά Dazed και Dummy.
Στη συνέχεια, το 2015, κυκλοφόρησε το πρώτο ηλεκτρονικό της άλμπουμ με τίτλο Product, το οποίο περιείχε 8 κομμάτια: Msmsmsm, Vyzee, L.O.V.E., Bipp, Elle, Lemonade, Hard και Just Like We Never SaidGoodbye. Στην Ιαπωνική έκδοση προστέθηκε το Get Higher και στο Silicon Product, το τέκνο επιρροής Unisil. Η μουσική αυτής της περιόδου χαρακτηρίζεται από το έντονο μπάσο, τους χωρίς δεύτερη σκέψη πειραματισμούς, με έντονους ήχους, που θυμίζουν μπαλόνια να ξεφουσκώνουν, λάτεξ γάντια να τρίβονται μεταξύ τους και το over-the-top Autotune. Το κλίμα είναι έντονα αντι-καταναλωτικό. Η εξωτερική επιφάνεια είναι τα πάντα. Όπως αναφέρει σε κριτική της η Pitchfork το 2015: “Εάν το εξωτερικό του τραβά την προσοχή του αυτιού σου και σε κάνει να αισθάνεσαι πράγματα, αυτή η επικοινωνία είναι αρκετή απόδειξη ότι κάποιου είδους ψυχή κατοικεί μέσα στη μηχανή.”
Η προσοχή που έλαβε από το Product, της κέρδισε μια θέση στην ομάδα της Madonna, βοηθώντας στην παραγωγή του «Bitch I’mMadonna» το 2015. Το 2016, συνεργάστηκε για πρώτη φορά με την Charli XCX, στο EP της, με τίτλο VROOM VROOM, το οποίο προς έκπληξη όλων, δεν έλαβε τις καλύτερες κριτικές, αν και οι fans απέδειξαν για ακόμη μία φορά, πως πολλές φορές οι κριτικές δεν τους ενδιαφέρουν. Η συνεργασία της στο άλμπουμ της Charli XCX ,το 2017, με τίτλο «Pop 2» ωστόσο, την καθιέρωσε ως αυθεντία στην μουσική παραγωγή, κερδίζοντας πολλές θετικές κριτικές, οι περισσότερες αναφερόμενες στο μουσικό genius της SOPHIE, ως το μέλλον της pop.
Τον Οκτώβριο του 2017, μετά από πολύ καιρό ανωνυμίας (δεν είχε φωτογραφηθεί ποτέ και κανείς δεν γνώριζε ποια ήταν, αν και υπήρχαν υποψίες), η SOPHIE δημοσιεύει το music video με τίτλο It’s Okay To Cry, παρουσιάζοντας στον κόσμο και μιλώντας ανοιχτά για το γεγονός ότι είναι trans γυναίκα. Το μήνυμά της, με την επόμενη κυκλοφορία του άλμπουμ της, Oil of EveryPearl’s Un-Insides (το οποίο αποτελεί και λογοπαίγνιο που μπορεί να διαβαστεί και ως «I Love Every Person’s Insides»), είναι ένα μήνυμα αγάπης, αποδοχής, transness και όπως χαρακτηριστικά λέει στο Immaterial (αποδίδοντας φόρο τιμής στο Material Girl της Madonna):
I don’t even have to explain.
Just leave me alone now
I can’t be held down
I can’t be held down
Το άλμπουμ κυκλοφόρησε τον Ιούνιο του 2018 και περιείχε 9 καθοριστικά τραγούδια για την καριέρα της με lead singles το It’sOkay To Cry, Ponyboy και Faceshopping. Στα συγκεκριμένα θίγονται ζητήματα ταυτότητας, σεξουαλικότητας, αντι-καταναλωτισμού (ένα θέμα που την απασχολεί ήδη από το Product όπως ανέφερα προηγουμένως) και τόσο ατομικής όσο και συλλογικής ελευθερίας από νόρμες που αφορούν στο φύλο. Ακολουθούν τα Is It Cold In the Water?, Infatuation, Not Okay, Pretending, Immaterial, Whole New World/Pretend World. Η SOPHIE δημιούργησε με το νέο της άλμπουμ ένα χώρο φιλόξενο για όλους. Χωρίς διακρίσεις.
Το 2018 βρίσκεται υποψήφια για Grammy(61α ετήσια βραβεία Grammy) στη κατηγορία Best Dance/Electronic Album. Η SOPHIE είχε γράψει ιστορία εκείνη τη χρόνια ως μια ανοιχτά τρανς καλλιτέχνιδα και σε συνέντευξή της στο κόκκινο χαλί επιβεβαίωσε τη δουλειά της σε ένα remix album του Oil Of Every Pearl’s Un-Insides το οποίο και κυκλοφόρησε επίσημα τον Ιούλιο του 2019, με έντονες επιρροές από την rave σκηνή του Λονδίνου. Αποτελεί έναgenre-bending αριστούργημα, αναμειγνύοντας τόσο pop με techno, όσο house με ambience.
Καθ’ όλη τη διάρκεια του 2019 η SOPHIE ξεκινά την παραγωγή του επερχόμενου άλμπουμ της το οποίο φημολογείται πως θα έφερε τον τίτλο του TRANSNATION, μέσα στο οποίο κυκλοφορούσε η φήμη ότι θα συμπεριλαμβάνονταν τραγούδια που αγαπήθηκαν πολύ από το κοινό ήδη από live εμφανίσεις της όπως: TRANSNATION, Take me to Dubai, Burn Rubber, Lock it Up και Reason why.
Ο κύριος εξοπλισμός της αποτελούσε το Elektron Monomachine και το Ableton live για να για να δημιουργεί ήχους που μοιάζουν με «λατέξ, μπαλόνια, φυσαλίδες, μέταλλο, πλαστικό και ελαστικό». Η Allmusic μάλιστα έγραψε ότι οι «εκλεπτυσμένες, υπερκινητικές παραγωγές» της SOPHIE χαρακτηρίζουν μια «σουρεαλίστρια που συνήθως χρησιμοποιεί γυναικεία φωνητικά υψηλής συχνότητας, πέρα από υφές ζαχαρούχου συνθεσάϊζερ, και χτυπάει από υπόγεια στυλ μουσικής χορού καθώς και πειραματικό σχεδιασμό ήχου (experimental music)».
Η τελευταία φορά που οι φανς της μπόρεσαν να απολαύσουν νέο υλικό από την ίδια ήταν σε συνεργασία με το HEAV3NCLUBNIGHT καθώς και με τον laserκαλλιτέχνη Pieterjan Ruysch, και τραγούδια σε συνεργασίες της με Shygirl, CecileBelieve και Evita Manji.
Η SOPHIE περιγράφηκε ως μια επιβλητική φιγούρα, με επιρροή όχι μόνο στο LGBTQ κοινό της ως trans γυναίκα, αλλά σε όλο τον κόσμο. Περιοδικά όπως PitchFork, I-D, Crack, Dazed, Paper, Vogue, εξέφρασαν τα συλλυπητήρια τους με φράσεις όπως «SOPHIE was a pioneer» ( Η SOPHIE ήταν πρωτοπόρος), «SOPHIE was Visionary» ( Η SOPHIE ήταν οραματίστρια) και «SOPHIEshowed us the future» ( Η SOPHIE μας έδειξε το μέλλον), επιβεβαιώνοντας την ευρεία αποδοχή της ως μουσικό genius από τον μουσικό κόσμο και όχι μόνο. Με τη σειρά μας να ευχηθούμε συλληπητήρια τόσο στους φανς της όσο και στους συνεργάτες, τους φίλους και την οικογένεια της.
Μάλιστα οι θαυμαστές της SOPHIE έχουν κάνει αίτηση στη NASA με υπογραφές, για να ονομαστεί ένας πλανήτης που θυμίζει το album cover του Oil Of Every Pearl’s Un-Insides με το όνομα της. Aρκετοί καλλιτέχνες εξέφρασαν επίσης τα συλλυπητήρια τους για τον άτυχο και ταυτοχρόνως άδικο χαμό της, όπως: Rihanna, Sam Smith, Rita Ora, Grimes, Jack Antonoff, FKA twigs, Rina Sawayma, Vince Staples, Arca, Christine and the Queens, Danny L harle, Finneas, Flying Lotus, Charli XCX, Annie Mac, Jlin, Kelly lee Owens, Nicolás Jaar, Shygirl, Slayyyter, Nile Rodgers, Sega Bodega, Alice Glass, Dorian Electra, Kim Petras και Cupcakke.
Όπως ανέφερε σε Instagram Story του ο συνεργάτης της BABYNYMPH: «Η SOPHIE περπάτησε για να τρέξουμε εμεις…»
Πηγές: https://www.theguardian.com/music/2021/jan/30/sophie-acclaimed-avant-pop-producer-dies-aged-34 , https://en.wikipedia.org/wiki/Sophie_(musician) , https://www.papermag.com/remembering-sophie-2650335149.html , https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-55860938 , https://www.theatlantic.com/culture/archive/2021/02/sophie-humanity-electronic-music/617896/ , https://www.theringer.com/music/2021/1/31/22258810/sophie-musician-obituary